...Není stk jako stk

ZAVOLEJTE NÁM!
325 513 653

Ojetiny z ciziny už nebudou potřebovat STK. Postačí původní papíry

30.11.2016

Nákup starších aut z ciziny se brzy pro české majitele zjednoduší: při dovozu už nebudou muset na technickou kontrolu STK. Postačí, když se prokážou osvědčením z jiné země Evropské unie. Češi loni přivezli ze zahraničí více než 150 tisíc ojetin.

Česko začne uznávat doklady o technické kontrole vydané v zahraničí, odpadne tak nutnost kontrol při dovozu. Větší konkurence STK by měla zlevnit i pravidelné kontroly aut.

Počítá s tím novela zákona o provozu vozidel na pozemních komunikacích, kterou dokončilo ministerstvo dopravy a odeslalo ji k připomínkovému řízení.

Pro vlastníky aut i celý byznys jde o zásadní materiál, který by měl usnadnit a zlevnit dovoz aut i následnou kontrolu jejich stavu. Stát totiž chce pustit do byznysu s STK další firmy.

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold takový plán potvrdil. „Ve vztahu k občanům
a podnikatelům je podstatné zejména důsledné provedení zásady uznávání pravidelných prohlídek vozidla provedených v jiném členském státě EU, což s sebou ponese ušetření administrativy
a nákladů při dovozu vozidel,“ uvádí ministerstvo dopravy v materiálu.

Všechno na jednom místě

Jde o úpravu, o které se dlouho mluví, ale zatím stále není v praxi. Kvůli uznávání výsledků se pravidla pro STK sjednotí v celé Evropě.

Některé autobazary však očekávají, že počet dovážených aut s novelou zákona paradoxně klesne.
V návrhu se totiž současně objevuje úprava, která by měla ztížit podvodné přetáčení tachometrů.

„Rozsah celkové ujeté vzdálenosti zaznamenaný na počítači ujeté vzdálenosti nesmí být snižován, ledaže dojde k tomuto snížení při opravě nebo výměně počítače ujeté vzdálenosti,“ uvádí nově návrh zákona.

„Vzhledem k tomu, že je velké množství ojetých vozů ze zahraničí dováženo jako stočených, měl by jejich dovoz po sjednocení databází s najetými kilometry a zahájení křížové kontroly spíše rapidně klesnout,“ říká generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. Podle ní je ale škoda, že zákon nabízení služeb stáčení tachometrů přímo nezakazuje.

Konkurence přibude

Velké změny čekají i kontroly měření emisí. Ty dosud nabízejí stanice technické kontroly často úplně jinde, než kde prohlížejí vůz. Takový zdvojený systém je v Evropě jen v Česku a na Slovensku. Evropská směrnice požaduje, aby obě kontroly probíhaly na jednom místě.

„Nechtěli jsme kvůli novým paragrafům úplně zrušit jednu oblast podnikání a komplikovat život podnikatelům i motoristům. Proto jsme s Evropskou komisí opakovaně vyjednávali,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Nakonec stanice měření emisí zaniknout nemusí a mohou působit nadále. Směrnici musíme naplnit v tom smyslu, že kontroloři na STK i měření emisí budou mít kompletní vzdělání pro obě tyto kontroly.

Dle ministerského materiálu má vlastní měření emisí asi 160 stanic technické kontroly, u dalších 160 je měření zajištěno smluvně blízko stanice. „Ve zbývajících 40 případech není poskytování měření emisí při stanici zabezpečeno a u nich lze očekávat náklady na rozšíření stanice v plné výši,“ uvádí materiál. Plné náklady na rozšíření jedné stanice odhaduje stát na dva miliony korun.

Může se hodit

Byznysu stanic technické kontroly se týká i další změna, kterou nyní řeší poslanci. A to otevírání trhu. Noví zájemci v současné době nemají příliš šancí začít v tomto oboru podnikat. Udělování licencí mají na starosti krajské úřady. Ministr dopravy Dan Ťok původně chtěl prosadit úplnou liberalizaci, aby kontrolu technického stavu mohl dělat kdokoliv splňující zákonné podmínky. Narazil však na odpor současných provozovatelů STK. Ti argumentovali například nepříznivými zkušenostmi z Polska. Proto se nakonec ve Sněmovně objevil kompromisní materiál poslance Martina Kolovratníka.

Nepřehledný systém

„Dnešní systém udělování licencí je nastaven velmi komplikovaně a nepřehledně. Nové licence přidělují krajské úřady na základě složitých výpočtů, které berou v potaz nejen teoretická čísla, ale
i politicky stanovené hodnoty, délky strávené doby na STK a podobně,“ uvádí Kolovratník.

V Česku je zhruba 370 stanic technické kontroly a jejich počet by se měl postupně zvyšovat. Dosavadní geografické rozložení není ideální. Nový model, podle něhož budou vznikat nové STK, se bude řídit počtem registrovaných vozidel v okrese i délkou kontrol, aby lidé nemuseli na STK trávit celý den. „Kde je velká poptávka, může vzniknout nová stanice,“ dodává Kolovratník.

Ministerská novela, která doputuje do Sněmovny až po schválení vládou, navíc počítá s tím, že byznys otevře podnikatelským skupinám, kterým je dosud zapovězen. Podle zákona nesmí být STK spojená ekonomicky s výrobou, prodejem či opravou vozidel. Nově tento požadavek bude platit jen u servisních techniků.

V budoucnu tak budou mít například autosalony pod sebou stanice technické kontroly. Stát věří, že se tím kvalita kontrol nezhorší.

 

Autor: Jan Sůra
Zdroj: indnes.cz


Další aktuality

Změna v zápisu TZ do TP

22.3.2021

Věc: Informace o zápisu tažných zařízení do technických průkazů V souladu s dříve vydanou informací č. 1/2016-150-DOST/1 Ministerstvo dopravy (dále jen „ministerstvo“) neschvaluje technickou způsobilost montáže tažných zařízení (dále jen „TZ“), která jsou již dříve schválena dle harmonizovaných či mezinárodních předpisů. Jedná se o zařízení, která byla schválena podle: ...

více...

Odklad STK o 7 měsíců

18.6.2020

Vážení zákazníci, s ohledem na množící se dotazy ohledně NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2020/698 čl. 6 "Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/45/EU ( 7 ) stanoví pravidla pro pravidelné technické prohlídky motorových vozidel a jejich přípojných vozidel. Pravidelné technické prohlídky tvoří komplexní systém, který má zajistit, aby...

více...

7 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK

29.4.2019

Technické kontroly jsou v posledních letech přísnější, takže od nich majitelé spíše odjíždí s nepořízenou. Nejčastěji je to kvůli některé z těchto závad. Zčásti i v souvislosti s tím byla zpřísněna pravidla pro technické kontroly. Snaha zamezit autům ve skutečně špatném technickém stavu zastřešuje obě tyto změny, jen na STK se k...

více...

Na STK bez poklic

7.3.2019

Dne 1. 10. 2018 vstoupil v platnost nový zákon 193/2018 Sb. - novela zákona 56/2001 Sb. a vyhlášky č. 206/2018 Sb., 209/2018 Sb. a 211/2018Sb. S platností těchto novel je nutné demontovat ozdobné kryty kol (poklice) před vjezdem na kontrolní linku STK. Nedojde-li k demontáži ozdobných krytů kol, je tato skutečnost hodnocena...

více...

Nový IS systém

2.10.2018

Dne 1.10.2018 vstoupil v platnost nový zákon 193/2018 Sb. - novela zákona 56/2001 Sb. a vyhlášky č. 206/2018 Sb., 209/2018 Sb. a 211/2018Sb. S platností těchto novel se všechny stanice STK a SME v České republice připojily na nový systém Ministerstva dopravy, který není ještě zcela funkční. Tvoří se fronty a čekací doby se protahují. ...

více...

Prezident podepsal nová pravidla pro STK a RZ pro elektromobily

30.8.2018

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Cetkovský, iDNES.cz Novinky přinese novela o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, kterou dnes podepsal prezident Miloš Zeman. O jeho podpisu informoval Hrad. Předloha řeší zejména fungování stanic technické kontroly a měření emisí. V případě stanic technické kontroly novela zejména zruší zákaz jejich propojení s...

více...

Provozní doba mezi vánočními svátky

4.12.2017

Vážení zákazníci, i letos jako jedni z mála jsem tu pro Vás i mezi vánočními svátky, kdy si můžete zařídit technickou.

více...

EKO plakety

7.11.2017

Vážení zákazníci, v rámci rozšiřování služeb jsme pro vás zajistili ekologické plakety do Německa a Rakouska.

více...


Stránka 1 z 3
AKTUALITY

Omezení provozu

15.3.2023

!!! Vážení zákazníci z důvodu rekonstrukce plynové přípojky bude ve...

Dovozy vozidel z mimounijních zemí

1.3.2023

Dovoz vozidel z mimounijních zemí ...

Platnost evidenční kontroly od 1.3.2023

1.3.2023

Platnost evidenční kontroly od...
 Starší aktuality