...Není stk jako stk

ZAVOLEJTE NÁM!
325 513 653

7 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK

29.4.2019

Technické kontroly jsou v posledních letech přísnější, takže od nich majitelé spíše odjíždí s nepořízenou. Nejčastěji je to kvůli některé z těchto závad.

Zčásti i v souvislosti s tím byla zpřísněna pravidla pro technické kontroly. Snaha zamezit autům ve skutečně špatném technickém stavu zastřešuje obě tyto změny, jen na STK se k tomu pojí také fotografování auta a tachometru - to zase v rámci boje proti stáčení tachometrů. Technici na STK tak jsou nebo by aspoň měli být přísnější a důkladnější.

Dostal se k nám seznam sedmi závad, které jsou nejčastěji důvodem k tomu, že vůz kontrolou neprojde. A sluší za to si jej projít - často jde totiž o banality, které jdou vyřešit za pár minut i svépomocí a vyhnout se problémům. Některé jsou na opravu náročnější, i ty ale bude lepší vyřešit předem než až před druhou návštěvou STK - stojí to jen čas a peníze navíc. Tady je.

1. Nesprávný rozměr pneumatik

Pokud máte na autě nazuty jiné pneumatiky, než je uvedeno v technickém průkazu, budete mít na STK problém zcela určitě. Je to celkem jasný formální nedostatek, přesto mezi častými příčinami rychlého ukončení kontroly figuruje. Potíže budete mít i tehdy, mají-li pneumatiky jen jiné profilové číslo a pochopitelně také v momentě, kdy sice všechny pneumatiky budou odpovídat těm uvedeným v technickém průkazu, ale na kolech jedné nápravy nebude vždy pár těch samých. Zkontrolovat tuto věc je přitom velmi jednoduché.


Kontrola správnosti volby použitých pneumatik vážně není nic složitého - jen myslete také na to, že „povolené pneumatiky” mohou být uvedeny také v poznámkách na konci technického průkazu

2. Příliš ojeté pneumatiky

Častým důvodem k tomu, že vůz neprojde STK, jsou i příliš ojeté pneumatiky, a to nejen v hlavních drážkách, kde jsou indikátory opotřebení, ale i po stranách. Je-li pneumatika z vnitřní nebo vnější strany ohoblovaná, před kontrolou je potřeba ji vyměnit - a rovnou nechat seřídit geometrii, protože špatně seřízený podvozek je obvyklým důvodem, proč se pneumatiky nerovnoměrně sjíždějí.


Pokud jsou pneu vašeho auta sjeté až na drážky nebo z nich kouká plátno či kord, na STK si budete akorát koledovat o malér

3. Únik provozních kapalin

Tenhle bod je podobný, jako ve zmíněné třináctce důvodů pro zadržení ORV. Určitá netěsnost se za léta používání dá očekávat a rozumný technik ji akceptuje, dvacetileté auto asi těžko bude mít motor jako lilii. Ale pokud vám z něj viditelně teče olej nad nějakou rozumnou míru, bude to problém. Zde asi neexistuje žádná přesná míra, bude to záležet na benevolenci technika, pokud ale pod vaším autem nacházíte každé ráno loužičku oleje, k STK bychom bez opravy nevyráželi.


Jestliže pod vaším autem pravidelně nacházíte „loužičky”, bude dobré s tím něco dělat před STK. V případě menších úniků bude stačit spodek auta řádně umýt

4. Filtr pevných částic

Emise jsou dalším důvodem, proč byla pravidla STK zpřísněna. Má-li dieselový vůz odstraněný filtr pevných částic, standardním měřením emisí neprojde. Ukáže se to jak po připojení vozu na diagnostiku, tak leckdy i pohledem na výfukový systém. Samotné odstranění filtru ostatně není zase tak moudré, jak se na první pohled může zdát.


Odhalit absenci filtru pevných částic není nic složitého, na STK to neprojde

5. Příliš hlučný (či nehomologovaný) výfuk

Pokud má výfuk poškozený nebo tzv. laděný tlumič, který nemá homologaci pro silniční provoz a pro konkrétní model auta, kontrolou neprojde. Upozornění, že něco takového na autě může být, je už ve zvuku - technik slyší výfuk, už když přijíždíte k testu emisí. A pokud je příliš hlučný, zaměří se na něj a může nastat problém. Stejně tak může být problematické, pokud na autě není homologovaný katalyzátor či další prvky.


V prodeji je spousta laděných výfuků s homologací, ty ostatní mohou mít u STK problém

6. Zatmavená skla

Dodatečné zatmavení skel fóliemi je oblíbená úprava, ovšem minimální světelná propustnost předních bočních oken a čelního skla je stanovená zákonem a když ještě přidáte fólie, velmi snadno se dostanete pod minimum. A na STK to samozřejmě znamená problém. U zadního okna a všech zadních bočních by takový problém nastat neměl, mohou být i zcela neprůhledná.


Je to pozoruhodné, ale hodně lidí zkouší projít STK i s nelegálně zatmavenými skly. Rozeznat je vážně není složité...

7. Nesvítící světla

Nesvítící žárovky mohou být považovány za lehkou závadu a vůz kontrolou projde s varováním, ale pokud vám nesvítí levé přední potkávací světlo, je to důvod k „vyhození” od STK. Přitom kontrola, jestli všechno svítí, je velmi snadný úkon, který zvládne každý svépomocí. A často není třeba ani to, většina modernějších aut si na problém s osvětlením „postěžuje”. S výměnou žárovky to u některých aut může být složitější, s návodem k obsluze byste ale měli zvládnout i to...

Nesvítící světla
Ignorovat před STK nefunkční světlomet je vážně nedbalost, i řada starších aut si na něj bude "stěžovat" sama



Zdroj: www.autoforum.cz
Autor: Petr Miler


Další aktuality

Změna v zápisu TZ do TP

22.3.2021

Věc: Informace o zápisu tažných zařízení do technických průkazů V souladu s dříve vydanou informací č. 1/2016-150-DOST/1 Ministerstvo dopravy (dále jen „ministerstvo“) neschvaluje technickou způsobilost montáže tažných zařízení (dále jen „TZ“), která jsou již dříve schválena dle harmonizovaných či mezinárodních předpisů. Jedná se o zařízení, která byla schválena podle: ...

více...

Odklad STK o 7 měsíců

18.6.2020

Vážení zákazníci, s ohledem na množící se dotazy ohledně NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2020/698 čl. 6 "Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/45/EU ( 7 ) stanoví pravidla pro pravidelné technické prohlídky motorových vozidel a jejich přípojných vozidel. Pravidelné technické prohlídky tvoří komplexní systém, který má zajistit, aby...

více...

Na STK bez poklic

7.3.2019

Dne 1. 10. 2018 vstoupil v platnost nový zákon 193/2018 Sb. - novela zákona 56/2001 Sb. a vyhlášky č. 206/2018 Sb., 209/2018 Sb. a 211/2018Sb. S platností těchto novel je nutné demontovat ozdobné kryty kol (poklice) před vjezdem na kontrolní linku STK. Nedojde-li k demontáži ozdobných krytů kol, je tato skutečnost hodnocena...

více...

Nový IS systém

2.10.2018

Dne 1.10.2018 vstoupil v platnost nový zákon 193/2018 Sb. - novela zákona 56/2001 Sb. a vyhlášky č. 206/2018 Sb., 209/2018 Sb. a 211/2018Sb. S platností těchto novel se všechny stanice STK a SME v České republice připojily na nový systém Ministerstva dopravy, který není ještě zcela funkční. Tvoří se fronty a čekací doby se protahují. ...

více...

Prezident podepsal nová pravidla pro STK a RZ pro elektromobily

30.8.2018

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Cetkovský, iDNES.cz Novinky přinese novela o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, kterou dnes podepsal prezident Miloš Zeman. O jeho podpisu informoval Hrad. Předloha řeší zejména fungování stanic technické kontroly a měření emisí. V případě stanic technické kontroly novela zejména zruší zákaz jejich propojení s...

více...

Provozní doba mezi vánočními svátky

4.12.2017

Vážení zákazníci, i letos jako jedni z mála jsem tu pro Vás i mezi vánočními svátky, kdy si můžete zařídit technickou.

více...

EKO plakety

7.11.2017

Vážení zákazníci, v rámci rozšiřování služeb jsme pro vás zajistili ekologické plakety do Německa a Rakouska.

více...


Stránka 1 z 3
AKTUALITY

Omezení provozu

15.3.2023

!!! Vážení zákazníci z důvodu rekonstrukce plynové přípojky bude ve...

Dovozy vozidel z mimounijních zemí

1.3.2023

Dovoz vozidel z mimounijních zemí ...

Platnost evidenční kontroly od 1.3.2023

1.3.2023

Platnost evidenční kontroly od...
 Starší aktuality