Kdysi jsme vám přiblížili seznam závad, za které
bude policie moci zadržet ORV, osvědčení o registraci vozidla, lidově „malý
techničák”, a tím vozu de iure znemožnit další jízdu. Tahle staronová pravomoc
byla terčem kritiky mimo jiné i z naší strany, protože může být velmi snadno
zneužitelná k nemístnému nátlaku na řidiče. Tento seznam aspoň dává policistům
poměrně jasné mantinely, kdy mohou takto zakročit, takže pokud vaše auto trpí
nepodstatnou drobností, budou to na vás muset zkusit jinak.
Zčásti i v souvislosti s tímhle, resp. se snahou
odstranit ze silnic „nebezpečné vraky”, jak se emotivně občas vyjadřují média,
byla loni zpřísněna pravidla pro technické kontroly. Snaha zamezit autům ve
skutečně špatném technickém stavu zastřešuje obě tyto změny, jen na STK se k
tomu pojí také fotografování auta, kde se fotí i tachometr - to zase v rámci
boje proti stáčení tachometrů. Technici na STK tak jsou nebo by aspoň měli být
přísnější a důkladnější.
Dostal se k nám seznam sedmi závad, které jsou
nejčastěji důvodem k tomu, že vůz kontrolou neprojde. A sluší za to si jej
projít - často jde totiž o banality, které jdou vyřešit za pár minut i
svépomocí a vyhnout se problémům. Některé jsou na opravu náročnější, i ty ale
bude lepší vyřešit předem než až před druhou návštěvou STK - stojí to jen čas a
peníze navíc. Tady je.
1.
Nesprávný rozměr pneumatik
Pokud máte na autě nazuty jiné pneumatiky, než je
uvedeno v technickém průkazu, budete mít na STK problém zcela určitě. Je to
celkem jasný formální nedostatek, přesto mezi častými příčinami rychlého
ukončení kontroly figuruje. Potíže budete mít i tehdy, mají-li pneumatiky jen
jiné profilové číslo a pochopitelně také v momentě, kdy sice všechny pneumatiky
budou odpovídat těm uvedeným v technickém průkazu, ale na kolech jedné nápravy
nebude vždy pár těch samých. Zkontrolovat tuto věc je přitom velmi jednoduché.
Kontrola správnosti volby použitých pneumatik vážně
není nic složitého - jen myslete také na to, že „povolené pneumatiky” mohou být
uvedeny také v poznámkách na konci technického průkazu
2.
Příliš ojeté pneumatiky
Častým důvodem k tomu, že vůz neprojde STK, jsou i
příliš ojeté pneumatiky, a to nejen v hlavních drážkách, kde jsou indikátory
opotřebení, ale i po stranách. Je-li pneumatika z vnitřní nebo vnější strany
ohoblovaná, před kontrolou je potřeba ji vyměnit - a rovnou nechat seřídit
geometrii, protože špatně seřízený podvozek je obvyklým důvodem, proč se
pneumatiky nerovnoměrně sjíždějí.
Pokud jsou pneumatiky vašeho auta sjeté až na drážky
nebo z nich kouká plátno či kord, na STK si budete akorát koledovat o malér
3.
Únik provozních kapalin
Tenhle bod je podobný, jako ve zmíněné třináctce
důvodů pro zadržení ORV. Určitá netěsnost se za léta používání dá očekávat a
rozumný technik ji akceptuje, dvacetileté auto asi těžko bude mít motor jako
lilii. Ale pokud vám z něj viditelně teče olej nad nějakou rozumnou míru, bude
to problém. Zde asi neexistuje žádná přesná míra, bude to záležet na
benevolenci technika, pokud ale pod vaším autem nacházíte každé ráno loužičku
oleje, k STK bychom hned tak nevyráželi.
Jestliže pod vaším autem pravidelně nacházíte
„loužičky”, bude dobré s tím něco dělat před STK. V případě menších úniků bude
stačit spodek auta řádně umýt
4.
Filtr pevných částic
Emise jsou dalším důvodem, proč byla pravidla STK
zpřísněna. Má-li dieselový vůz odstraněný filtr pevných částic, standardním
měřením emisí neprojde. Ukáže se to jak po připojení vozu na diagnostiku, tak
leckdy i pohledem na výfukový systém.
Odhalit absenci filtru pevných částic není nic
složitého, na STK to neprojde
5.
Příliš hlučný (či nehomologovaný) výfuk
Pokud má výfuk poškozený nebo tzv. laděný tlumič,
který nemá homologaci pro silniční provoz a pro konkrétní model auta, kontrolou
neprojde. Upozornění, že něco takového na autě může být, je už ve zvuku -
technik slyší výfuk, už když přijíždíte k testu emisí. A pokud je příliš
hlučný, zaměří se na něj a může nastat problém. Stejně tak může být
problematické, pokud na autě není homologovaný katalyzátor či další prvky.
V prodeji je spousta laděných výfuků s homologací,
ty ostatní mohou mít u STK problém
6.
Ztmavená skla
Dodatečné ztmavení skel fóliemi je oblíbená úprava,
ovšem minimální světelná propustnost předních bočních oken a čelního skla je stanovená
zákonem a když ještě přidáte fólie, velmi snadno se dostanete pod minimum. A na
STK to samozřejmě znamená problém. U zadního okna a zadních bočních by takový
problém nastat neměl, mohou být i zcela neprůhledná.
Je to pozoruhodné, ale hodně lidí zkouší projít STK
i s nelegálně ztmavenými skly. Rozeznat je vážně není složité...
7.
Nesvítící světla
Nesvítící žárovky mohou být považovány za lehkou
závadu a vůz kontrolou projde, ale pokud vám nesvítí levé přední potkávací světlo,
je to důvod k „vyhození” od STK. Přitom kontrola, jestli všechno svítí, je
velmi snadný úkon, který zvládne každý svépomocí. A často není třeba ani to,
většina modernějších aut si na problém s osvětlením „postěžuje”. S výměnou
žárovky to u některých aut může být složitější, s návodem k obsluze byste ale
měli zvládnout i to...
Ignorovat před STK nefunkční světlomet je vážně
nedbalost, i řada starších aut si na něj bude „stěžovat” sama
Autor: Marek Bednář