(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Cetkovský, iDNES.cz
Novinky přinese novela o podmínkách provozu vozidel na
pozemních komunikacích, kterou dnes podepsal prezident Miloš Zeman.
O jeho
podpisu informoval Hrad.
Předloha řeší zejména fungování stanic technické kontroly a
měření emisí. V případě stanic technické kontroly novela zejména zruší zákaz
jejich propojení s autoservisy nebo s prodejci vozidel. V souladu s unijní
úpravou stanoví, že kontrolní technici u technických i emisních kontrol nebudou
moci být odměňováni způsobem, který by je motivoval ke zkreslování výsledků
prohlídek.
Možnost propojení stanic technické kontroly se servisy
přinese podle dřívějších vyjádření zástupců ministerstva dopravy motoristům
výhody. Pokud se při technické kontrole zjistí na automobilu závada, řidič tam
bude moci vozidlo zanechat k opravě.
Předloha stanoví, že měřit množství vypouštěných výfukových
zplodin u vozidel budou moci nadále už existující samostatné stanice měření
emisí. Předpokládá ale, že po uplynutí pětiletého přechodného období budou
všechny stanice technické kontroly poskytovat i tuto službu jako součást jednotné
technické kontroly vozidel.
Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.
Záchranářská ulička
V případě kolon budou řidiči muset uvolnit prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem, nikoli pravým pruhem. Změna v řazení aut v koloně má zajistit, aby pravidla pro vytváření průjezdu byla v Česku stejná jako v ostatních evropských zemích. Vozidla, která by měla ekologické registrační značky, by do budoucna mohla využívat například vyhrazené jízdní pruhy a mít snazší vjezd do městských center. Motoristé by za tyto automobily nemuseli platit za dálnice. Za graficky odlišenou registrační značku by se také nehradil poplatek.
Stát bude nově díky předloze informovat vlastníky vozidel o
tom, že jim za dva měsíce skončí platnost technické kontroly. Bude se to ale
týkat jen motoristů, kteří mají zřízenu datovou schránku, zpráva jim přijde
jejím prostřednictvím. Úprava by měla předejít situacím, kdy se o propadlé
technické způsobilosti vozu řidiči dozví třeba až při policejní kontrole.
Novela má také ztížit stáčení počtu ujetých kilometrů,
zakáže měnit záznamy na počítadle ujeté vzdálenosti. Pokud bude nutné vyměnit
tachometr, automechanik o tom bude muset vystavit protokol, který pak
provozovatel auta předá při první následné evidenční kontrole. Za porušení
zákazu změny počtu ujetých kilometrů bude hrozit jednotlivcům i firmám až
půlmilionová pokuta.
Autoři: ČTK, fdv