...Není stk jako stk

ZAVOLEJTE NÁM!
325 513 653

Ojetiny z ciziny už nebudou potřebovat STK. Postačí původní papíry

30.11.2016

Nákup starších aut z ciziny se brzy pro české majitele zjednoduší: při dovozu už nebudou muset na technickou kontrolu STK. Postačí, když se prokážou osvědčením z jiné země Evropské unie. Češi loni přivezli ze zahraničí více než 150 tisíc ojetin.

Česko začne uznávat doklady o technické kontrole vydané v zahraničí, odpadne tak nutnost kontrol při dovozu. Větší konkurence STK by měla zlevnit i pravidelné kontroly aut.

Počítá s tím novela zákona o provozu vozidel na pozemních komunikacích, kterou dokončilo ministerstvo dopravy a odeslalo ji k připomínkovému řízení.

Pro vlastníky aut i celý byznys jde o zásadní materiál, který by měl usnadnit a zlevnit dovoz aut i následnou kontrolu jejich stavu. Stát totiž chce pustit do byznysu s STK další firmy.

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold takový plán potvrdil. „Ve vztahu k občanům
a podnikatelům je podstatné zejména důsledné provedení zásady uznávání pravidelných prohlídek vozidla provedených v jiném členském státě EU, což s sebou ponese ušetření administrativy
a nákladů při dovozu vozidel,“ uvádí ministerstvo dopravy v materiálu.

Všechno na jednom místě

Jde o úpravu, o které se dlouho mluví, ale zatím stále není v praxi. Kvůli uznávání výsledků se pravidla pro STK sjednotí v celé Evropě.

Některé autobazary však očekávají, že počet dovážených aut s novelou zákona paradoxně klesne.
V návrhu se totiž současně objevuje úprava, která by měla ztížit podvodné přetáčení tachometrů.

„Rozsah celkové ujeté vzdálenosti zaznamenaný na počítači ujeté vzdálenosti nesmí být snižován, ledaže dojde k tomuto snížení při opravě nebo výměně počítače ujeté vzdálenosti,“ uvádí nově návrh zákona.

„Vzhledem k tomu, že je velké množství ojetých vozů ze zahraničí dováženo jako stočených, měl by jejich dovoz po sjednocení databází s najetými kilometry a zahájení křížové kontroly spíše rapidně klesnout,“ říká generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. Podle ní je ale škoda, že zákon nabízení služeb stáčení tachometrů přímo nezakazuje.

Konkurence přibude

Velké změny čekají i kontroly měření emisí. Ty dosud nabízejí stanice technické kontroly často úplně jinde, než kde prohlížejí vůz. Takový zdvojený systém je v Evropě jen v Česku a na Slovensku. Evropská směrnice požaduje, aby obě kontroly probíhaly na jednom místě.

„Nechtěli jsme kvůli novým paragrafům úplně zrušit jednu oblast podnikání a komplikovat život podnikatelům i motoristům. Proto jsme s Evropskou komisí opakovaně vyjednávali,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Nakonec stanice měření emisí zaniknout nemusí a mohou působit nadále. Směrnici musíme naplnit v tom smyslu, že kontroloři na STK i měření emisí budou mít kompletní vzdělání pro obě tyto kontroly.

Dle ministerského materiálu má vlastní měření emisí asi 160 stanic technické kontroly, u dalších 160 je měření zajištěno smluvně blízko stanice. „Ve zbývajících 40 případech není poskytování měření emisí při stanici zabezpečeno a u nich lze očekávat náklady na rozšíření stanice v plné výši,“ uvádí materiál. Plné náklady na rozšíření jedné stanice odhaduje stát na dva miliony korun.

Může se hodit

Byznysu stanic technické kontroly se týká i další změna, kterou nyní řeší poslanci. A to otevírání trhu. Noví zájemci v současné době nemají příliš šancí začít v tomto oboru podnikat. Udělování licencí mají na starosti krajské úřady. Ministr dopravy Dan Ťok původně chtěl prosadit úplnou liberalizaci, aby kontrolu technického stavu mohl dělat kdokoliv splňující zákonné podmínky. Narazil však na odpor současných provozovatelů STK. Ti argumentovali například nepříznivými zkušenostmi z Polska. Proto se nakonec ve Sněmovně objevil kompromisní materiál poslance Martina Kolovratníka.

Nepřehledný systém

„Dnešní systém udělování licencí je nastaven velmi komplikovaně a nepřehledně. Nové licence přidělují krajské úřady na základě složitých výpočtů, které berou v potaz nejen teoretická čísla, ale
i politicky stanovené hodnoty, délky strávené doby na STK a podobně,“ uvádí Kolovratník.

V Česku je zhruba 370 stanic technické kontroly a jejich počet by se měl postupně zvyšovat. Dosavadní geografické rozložení není ideální. Nový model, podle něhož budou vznikat nové STK, se bude řídit počtem registrovaných vozidel v okrese i délkou kontrol, aby lidé nemuseli na STK trávit celý den. „Kde je velká poptávka, může vzniknout nová stanice,“ dodává Kolovratník.

Ministerská novela, která doputuje do Sněmovny až po schválení vládou, navíc počítá s tím, že byznys otevře podnikatelským skupinám, kterým je dosud zapovězen. Podle zákona nesmí být STK spojená ekonomicky s výrobou, prodejem či opravou vozidel. Nově tento požadavek bude platit jen u servisních techniků.

V budoucnu tak budou mít například autosalony pod sebou stanice technické kontroly. Stát věří, že se tím kvalita kontrol nezhorší.

 

Autor: Jan Sůra
Zdroj: indnes.cz


Další aktuality

Nové TP od 1.1.2024

3.1.2024

Vážení zákazníci, v případě nesrovnalostí v registru silničních vozidel (RSV) se skutečnými doklady k vozidlu, budete muset na příslušný registr vozidel a sjednat odstranění nedostatků. Na možné nedostatky budete upozorněni při první návštěve STK a budou Vám zapsány do protokolu formou poznámky. S protokolem se pak dostavíte na příslušný úřad pro dopsaní údajů do (RSV). Zápis o provedení technické...

více...

PF 2024

11.12.2023

Všem našim zákazníkům přejeme krásné prožití svátků Vánočních, hodně zdraví, štěstí a úspěchů v pracovním i osobním životě. Šťastný vstup do nového roku 2024.

více...

Omezení provozu

15.3.2023

!!! Vážení zákazníci z důvodu rekonstrukce plynové přípojky bude ve dnech 15.3.2023 až 30.6.2023 omezena doprava v ulici Maršála Koněva. Objízdná trasa k nám je vyznačena na mapě. !!! Budeme se na vás těšit.

více...

Dovozy vozidel z mimounijních zemí

1.3.2023

Dovoz vozidel z mimounijních zemí Nejčastěji kladená otázka je: " já už nepřihlásim auto, které neplní nejméně EURO 3?" Podle zákona 56/2001 sb. se s novelou mění primárně: Hlava IV Technická způsobilost dovezeného silničního vozidla §35 odstavec 1 písmene C "splňuje alespoň emisní...

více...

Platnost evidenční kontroly od 1.3.2023

1.3.2023

Platnost evidenční kontroly od 1.3.2023 Nově bude platit evidenční kontrola po dobu jednoho roku od vystavení a to i zpětně - platnost evidenční kontroly aut se prodlužuje na rok. Protokol o evidenční kontrole bude pouze v ...

více...

Provozní doba mezi svátky 2022

5.12.2022

Všem našim zákazníkům přejeme krásné prožití svátků Vánočních, hodně zdraví, štěstí a úspěchů v pracovním i osobním životě. Šťastný vstup do nového roku 2023.

více...

Výměna halogenových žárovek za LED

1.12.2022

Společnost Osram dostala schválení od Ministerstva dopravy ČR a jako momentálně jediná firma na českém trhu má oprávnění prodávat schválené LED žárovky, které jsou přímou náhradou za halogenové. Podmínky montáže a seznam vozidel si můžete přečíst v následujícím odkazu: https://www.osram.cz/am/night-breaker-led.jsp

více...

Prodloužení STK o 10 měsíců

22.3.2021

Propadnuté řidičské nebo profesní průkazy či technické prohlídky vozidel se prodlužují o 10 měsíců. Prodloužení se týká dokladů propadlých v období od 1. září 2020 do 30. června 2021. Platnost českých průkazů, technických prohlídek či licencí je prodloužena o 10 měsíců v celé Evropské unii ode dne jejich původní platnosti. Prodloužení platnosti dokladů je dalším krokem ke snížení...

více...


 1 2 3 Další Poslední 
Stránka 1 z 3
AKTUALITY

Nové TP od 1.1.2024

3.1.2024

Vážení zákazníci, v případě nesrovnalostí v registru silničních vozidel (RSV)...

PF 2024

11.12.2023

Všem našim...
 Starší aktuality